عوائق البحث القانوني وسبل تجاوزها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ القانون المدني المشارك كلية الحقوق / جامعة البحرين

المستخلص

عوائق البحث القانوني وسبل تجاوزها
ملخص
يتناول هذا البحث ، الأهمية الخاصة التي يتمتع بها البحث العلمي في العلوم المختلفة وفي مجال القانون بشكل خاص، نظرا ً لما يشكله البحث القانوني من رافد مهم من روافد التشريع والقضاء ذلك أن المشرع يستفيد من الإنتاج البحثي القانوني عند سن القوانين، والقاضي يستفيد منه عند الحكم في الدعاوى المعروضة عليه.
وقد تعرضنا لواقع البحث العلمي في الوطن العربي من خلال الدراسات والاحصائيات التي تبين ما يعانيه من معوقات أدت إلى تأخره عن مواكبة البحث في الدول المتقدمة . وبينا السبل التي ينبغي اللجوء اليها لتجاوز تلك العوائق والنهوض بالبحث العلمي لتطوره وازدهاره .
Abstract
This research paper deals with the significance of scientific research in the various sciences and specifically within the field of Law, given that legal research constitutes as a vital source for legislation and judiciary. Whereby, the legislator depends on the findings of legal research in the course of enacting laws and the judge benefits from it when ruling on cases brought before the court.

The paper addresses the reality of scientific research in the Arab world through studies and statistics that outline the obstacles that led to its delay in keeping pace with the research in developed countries. The paper further provides suggested approaches that should be followed in order to overcome such obstacles and to advance the development and prosperity of scientific research.

الكلمات الرئيسية